BREDBAND

Föreningen har bredband via Bahnhof/Sydantenn via en 10 GBit fiberlina. Samtliga lägenheter har bredbandsuttag av typen CAT5 med 100 Mb. Uttagen tillhör föreningen och får ej tas bort eller bytas ut. Bredband ingår i avgiften, och du behöver därför inte teckna något eget avtal.

Nyregistrering av abonnemang sker automatiskt när du försöker koppla upp dig första gången.Om du hyr din lägenhet i andra hand så måste ägaren till lägenheten göra beställningen via bredband@lonngarden.se

För att registrera dig ansluter du din dator till nätverksuttaget, öppnar din webbläsare och går till valfri sida. Du kommer då till en registreringssida hos Bahnhof där du måste registrera dig genom att skriv in dina uppgifter och välja användarnamn. Du kommer att relativt omgående få ett sms med ett lösenord du måste använda för att avsluta registreringen och logga in. OBS Du måste välja dynamisk IP! Om du inte får upp Bahnhofs sida så har du ev registrerat fast IP och behöver ta bort detta från din nätverksanslutning.

För felanmälan och frågor vänd dig i första hand till Bahnhof. Du måste ha ditt kundnummer tillgängligt.

telefon: 08-555 771 50
mail: kundservice@bahnhof.net
www.bahnhof.se

Har du frågor som Bahnhof inte kan svara på så maila bredband@lonngarden.se se då till att inkludera följande information:

  • Lägenhetsnummer
  • På nätverksuttaget i väggen så står där bokstäver/nummer, bifoga dessa
  • Ansluts datorn direkt till uttaget? Om du ansluter via en bredbandsdelare/gateway så testa att ansluta datorn direkt först.
  • Har du testat med en annan dator?
  • Har du testat att köra datorn i felsäkert läge och så fall ansluta till Internet?
  • Vad använder du för antivirusprogram? Det har hänt att antivirusprogram ibland helt blockerar Internet-åtkomst. Om möjligt testa att avaktivera/avinstallera men var försiktig eftersom din dator då är oskyddad
  • Har du nyligen installerat något via t.ex. Facebook eller i samband med att Internet slutade fungera?
  • Finns något ärendenummer från Bahnhof?